Tuesday, March 6, 2012

Petua Untuk Menyuburkan Tanah

Cacing tanah sebelum dilepaskan ke tanah kebun

Tanah yang subur amat penting bagi pembiakan tanam-tanaman. Tanah perlu sentiasa digembur dan dibaja agar sentiasa berkhasiat dan sesuai untuk tanaman. Baja yang baik adalah baja organik. Salah satu cara untuk menyuburkan tanah tanpa modal yang banyak adalah dengan menggunakan cacing tanah.  Sama ada kebun yang luas atau hanya tanah di perkarangan rumah, cacing tanah masih tetap diperlukan.

Pergerakan cacing tanah tersebut dalam tanah berfungsi untuk menggemburkan tanah. Ini akan membolehkan pengudaraan pada tanah tmenjadi baik dan pengaliran air lebih lancar. Anda mempunyai tukang cangkul yang bekerja dari dalam tanah itu sendiri dalam menggemburkan tanaman.

Tanah yang dicerna oleh cacing tanah juga mempunyai khasiat yang lebih baik untuk tanaman. Cacing tanah membantu dalam membaja tanaman dengan baja organik secara terusan kepada tanaman.

Cacing tanah di Malaysia boleh didapati dan dibeli dengan mudah di kedai jualan ikan pelihara atau kedai peralatan memancing. Pastikan cacing tanah yang dibeli masih hidup dengan memerhatikan pergerakan ia.

No comments: